Autosklo potřebuje péči a někdy i scelení autoskla. Změny teplot dají autosklu zabrat a z malého pavoučka se snadno vyklube nepříjemné řízení s pojišťovnou. Zběžnou kontrolu před zimou doporučuje každý autoskloservis.
Oprava autoskel ale není jediná cesta, jak si pojistit hladký průjezd zimními měsíci. Nechcete být zaskočeni vysátou baterkou nebo zamrzlou vodou v ostřikovačích? Přečtěte si našich 5 tipů, co v autě zkontrolovat a na co určitě nezapomenout.
Tip č. 1: Ochraňte autosklo i výhled, stěrače musí sedět
Výměna se doporučuje dvakrát do roka,
po letní a po zimní sezóně. Zdá se vám
to přehnané? Při častém užívání automobilu a nepříznivém počasí se tato nenápadná,
ale důležitá komponenta rychle opotřebuje. Stěrače se totiž nepotýkají jen s kapkami vody, ale i s prachem, pyly a solí, teplotními výkyvy, námrazky či našimi chybami: stíráním na sucho
nebo odtrháváním přimrzlých stěračů
od skla.
Jak se tedy zařídit? Výměnu zvládne většina z nás doma, v případě nejistoty za pomoci videotutoriálu. Stěrače v dobré kondici vám zajistí výborný výhled z auta v nepříznivém počasí a chovají se šetrněji k vašemu čelnímu autosklu než ty, které už dobře nesedí. Není také od věci před zimou použít tekuté stěrače a ty gumové tak šetřit.
Tip č. 2: Ošetřete gumové těsnění a nezapomeňte na kolejnici autoskla
Zažil to snad každý: odemknete auto, ale dveře drží jak helvétská víra. Mokré, nebo i jen navlhlé těsnění při minusových teplotách přimrzá. Když zkusíte sílu, riskujete poškození mechanismu kliky a samotné gumy. Přitom je prevence tak prostá: před zimou namažte všechna těsnění, panty a zámky vhodným přípravkem.
Voda občas pronikne do okenních kolejnic a brání otevření okénka. Zapomeňte na násilí,
nebo váš pokus o otevření poškodí lanko regulátoru oken. I tady se k ošetření užívá některý typ maziva, který se aplikuje do drážky po obou stranách skla. Okénko se pak několikrát otevře a zavře
a pak už jen dočistíte autosklo.
Tip č. 3: Zkontrolujte autobaterii, zachraňte si ranní start
Před zimou se ujistěte, že je baterie
vašeho automobilu v dobré kondici. Životnost
této zásadní komponenty se počítá mezi čtyřmi
a šesti lety a odvíjí se také od toho, jak o ni pečujete. Baterce neprospívají extrémní teplo
ani zátěž, u vozů se start-stop systémem
se doporučuje baterii pravidelně dobíjet.
Takže i když jste o ní dosud ani nevěděli, v chladném počasí vás může nechat na holičkách v tu nejméně příhodnou chvíli, třeba při ranním startu do práce. Napětí baterie vám zkontrolují v autoservisu
nebo si ho změříte pomocí voltmetru.
Tip č. 4: Doplňte kapaliny raději dřív než později
Olej, voda v chladiči, voda do ostřikovačů – kapaliny doplňte v době, kdy ještě nemrzne. Pod otevřenou kapotou se snadněji pracuje s prsty neprokřehlými zimou.
- Stěrače by měly rozmývat po skle zimní náplň do ostřikovačů, v obchodech ji poznáte
podle typicky modré barvy. Letní tedy co nejdříve využívejte a hurá pro modrou. - Optickou kontrolou rysky zkontrolujte hladinu oleje. Některé palubní hlásiče upozorňují
na nedostatek oleje až na poslední chvíli, proto na něj při zimní kontrole nespoléhejte. - Nakonec přichází na řadu chladič. Nachází se hladina mezi ryskami minima a maxima? Pokud ne, doplňte nemrznoucí směs. Tato tekutina by se měla jednou za dva roky kompletně vyměnit.
Tip č. 5: Pneumatiky přezouvejte včas
Ještě jste nevyměnili letní pneumatiky za zimní? Ve středních Čechách to nemusí být problém, do vyšších poloh se ale nevypravujte. Podle § 40a zákona 361/2000 Sb. musíte použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza
nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Ačkoliv někteří lidé dávají přednost celoročním gumám, odborníci doporučují přezouvat. Zimní obutí zkracuje brzdnou dráhu a zvyšuje stabilitu vozu v zatáčkách. Pokud je ovšem obutí v dobré kondici: neměli byste ignorovat vyboulená místa ani sjetý vzorek. Hloubka dezénu je normovaná
na nejméně 4 mm u vozidel do 3500 kg a 6 mm u vozů nad 3500 kg. Pneuservis vám pneumatiky vymění, vyváží a natlakuje podle továrního doporučení, je ale dobré tlak po čase zkontrolovat
na některé benzínce.