Přehledně: oprava čelního skla, bočních oken a zadního autoskla

Oprava čelního skla nepatří mezi příjemné kratochvíle. Může se ale stát vaší cestou do světa autoskel a moderních technologií, kterými současná vozidla disponují.

Od dob prvního zaklení prošly tyto autodíly až neuvěřitelnou proměnou. Z estetického doplňku se stala integrální součást stroje, která přispívá k pevnosti karosérie a celkové bezpečnosti dopravy. Připravili jsme pro vás přehledový článek, který vám představí nejen čelní autosklo, ale veškeré prosklené plochy vašeho vozu a jejich specifika.

Čelní autosklo: abychom dobře viděli

BMW (1938) s děleným autosklem: spíš design než bezpečnost.
BMW (1938) s děleným autosklem: spíš design než bezpečnost.

Čelní autosklo je bez všech pochybností jeden z nejdůležitějších prvků karosérie automobilu. Není tedy divu, že se o stav této součásti auta zajímá policista silniční hlídky i technik stanice technické kontroly. Po takovém zájmu často následuje oprava čelního skla a je to dobře.

Jak ale na pohled křehká, průhledná plocha zajišťuje vaši bezpečnost? Automobilky tento díl vyrábí z lepeného bezpečnostního skla, složeného ze dvou skleněných tabulí slepených vrstvou polyvinylbutyralu (PVB). Konstrukce kalená při vysokých teplotách zajišťuje, že se sklo při nárazu nerozlétne na tisíce nebezpečných střepin. Díky fólii zůstane kus víceméně pohromadě.

V minulosti se autoskla montovala do těsnící gumy. Pamatujete Škodu 100? Guma sloužila zároveň jako fixační prvek i začišťovací lišta ostrých hran skla. Na tento typ montáže někteří vzpomínají
s nostalgií, protože oprava čelního skla zabrala méně času a stála méně než dnes.

Těsnicí guma má samozřejmě vinou UV záření omezenou životnost, ale na druhou stranu ji lze snadno vyměnit bez poškození okolních dílů. Od devadesátých let 20. století se všechna autoskla v sériové výrobě do karosérie už jen vlepují. Toto upevnění je prakticky nesmrtelné, a tak mu montáž do těsnící gumy nakonec ustoupila. Oprava čelního skla, přesněji řečeno jeho výměna, se dnes prakticky nedá dělat mimo autosklo servis. Ostatně, i drobné opravy autoskel scelením doporučujeme provádět
u profesionálů. Přesné postupy a nástroje i kvalitní materiál, to jsou nesporné výhody odborného servisu, potvrzuje technik z Autosklo Teamu.

Při výběru svého vozu jste jistě zjistili, že technologický vývoj kráčí mílovými kroky. Jak auta z dovozu,
tak za zakoupená v Čechách dnes využívají různé vychytávky:

  • Jemné integrované drátky nebo vrstvy vyhřívají plochu a pomáhají s odmlžením a námrazou
  • Senzory deště a světla automaticky aktivují stěrače a přizpůsobují intenzitu světlometů
    podle aktuální situace na silnici.
  • Akustická izolace snižuje hluk z okolí.
  • Fólie proti slunečnímu záření se zde také používají, musí však splňovat parametry stanovené vyhláškou.
  • Přímo do autoskla lze také zabudovat GPS, GSM, telematické systémy či anténu na mýtné
    a dálniční systémy
    .
  • K horkým novinkám patří Head-Up Display (HUD), který promítá informace do spodní části řidičova výhledu.

Zadní autosklo: oprava čelního skla není jedinou prioritou

Autosklo Team Praha: oprava čelního skla dnes vyžaduje profesionály.
Autosklo Team Praha: oprava čelního skla dnes vyžaduje profesionály.

I zadní autosklo se vyrábí z kaleného autoskla, odolného proti mechanickému namáhání. Má však jen jednu vrstvu.
V případě nárazu se rozpadne na malé neostré kousky, čímž snižuje riziko zranění. I vzadu najdete funkci vyhřívání nebo třeba anténní systém na příjem rádia.

Zezadu dopadá do interiéru značná část slunečního záření. Proto se zde používá tónování a aplikují se stínicí fólie,
které chrání cestující před horkem a plasty před ztvrdnutím a následnou křehkostí, vyblednutím a oxidací. Termín tónování
se užívá pro zabarvení jedné z vrstev skla.

Každá barva s sebou nese nějaký efekt:

  • Zelená zlepšuje kontrast a snižuje oslnění.
  • Modrá se používá pro lepší filtraci UV záření.
  • Šedá (kouřová) chrání proti slunci a vypadá velmi přirozeně.
  • Bronzová snižuje oslnění a vliv odlesků na řidičovy oči.
  • Černá se používá většinou z důvodu soukromí.
  • Fialová kombinuje ochranu proti ultrafialovému a infračervenému záření.

Boční autoskla: komfort a bezpečí

U většiny modelů se dělí na stahovací a pevné trojúhelníky, což usnadňuje montáž při případné výměně. Zajímavostí je, že na boku se používá jednoduché kalené i vrstvené autosklo.

I když se na ně nesoustředí taková pozornost, i tyto díly nabízí často zajímavé možnosti:

  • Ochrana proti UV a IR záření: některá autoskla mají speciální filtr zabraňující průniku škodlivého slunečního záření.
  • Tónování a fólie: tyto technologie zvyšují soukromí a bezpečnost cestujících, i komfort
    během horkých letních dní.
  • Laminovaná autoskla: chrání před vniknutím cizích osob při pokusu o vloupání.

Nové technologie v oblasti autoskel

Vývoj autoskel pochopitelně nekončí. Výrobci neustále inovují a přidávají nové prvky.
A myslí při tom jak na bezpečnost, tak komfort posádky. Mezi nejnovějšími trendy najdete například autoskla:

  • Samozacelovací – dokážou zacelit drobné praskliny.
  • Inteligentní – mění úroveň zatmavení podle okolních podmínek.
  • Solární – pomáhají regulovat teplotu uvnitř vozidla.

Sporťák K.I.T.T. ze seriálu Knight Rider (1982) už není jen science fiction milovníků aut, ale vcelku reálný cíl: i díky technologiím autoskel.

 

líbíl se vám článek?

Share on facebook
Sdílet na Facebook
Share on twitter
Sdílet na Twitter
Share on linkedin
Sdílet na Linkdin
Share on email
Sdílet Emailem

domluvte si s námi schůzku

najdete nás v 7 městech