Recyklace: když oprava čelního skla nestačí

Oprava čelního skla není možná a poničené autosklo musí pryč. Ale kde to „pryč“ je? Některé servisy
si s odpadem hlavou nelámou. Autodíl skončí na skládce jako velkoobjemový odpad. Je to ale škoda, protože zničené autosklo může dostat druhou šanci a po recyklaci posloužit třeba jako sklokeramická deska vašeho sporáku. Jen se musí dostat na správné místo, kde si s autoskly osobních aut, dodávek
a kamionů poradí. K tomu využijte služby zpětného odběru nebo sběrného dvora. Nikdy nenechávejte autodíl ležet u kontejneru na sklo.

Není sklo jako autosklo

Sklo je všude kolem nás.
Sklo je všude kolem nás.

Běžné sklo se recykluje snadno
a je prakticky věčné. Věděli jste, že láhve, skleničky od marmelády a další výrobky denní potřeby obsahují až padesát procent recyklovaného materiálu?
S autoskly je to ale složitější: nejde o čistou surovinu. A tak musí se odstranit vše,
co do recyklátu nepatří. A že toho není málo: tmely, těsnění, fólie, elektronické součástky, kovové komponenty i obyčejná špína. Prostě všechno, co by zhoršilo kvalitu skleněné drtě. Proběhla oprava čelního skla scelením?
I zbytky těchto tmelů musí pryč. Nejde jen o to, že skláři rádi pracují s čistým materiálem. Zbytky PVB fólie znemožňují přetavit sklo do stavebnických izolací, kov zas jiskří v drtičce a oleje a špína mohou vzplanout.

Recyklace autoskel tedy vyžaduje speciální linku, v Česku jich proto nenajdeme mnoho. V Libereckém kraji to umí jen ENVY Recycling ve Stráži pod Ralskem. Na jednom automobilu najdeme průměrně 30 kg bezpečnostního skla, které může být využito díky speciálním recyklačním linkám.

Laminace, nebo tvrzení

 

Výroba i recyklace autoskla je složitý proces.
Výroba i recyklace autoskla je složitý proces.

Bezpečnostní automobilové sklo prochází speciálními úpravami, které brání autosklu rozletět se na tisíc ostrých smrtících střípků. V zásadě má výrobce dvě možnosti: používá se laminace
nebo tvrzení.

Laminace je vlastně sendvič složený
ze dvou vrstev skla, které ve výrobě proloží vrstvou plastu. U většiny vozů jde
o polyvinylbutyral známý pod zkratkou PVB. Přes laminované autosklo hledí řidič na vozovku před sebou. Tato technologie se totiž používá většinou na čelní skla. Když dojde k nárazu, autosklo sice popraská, ale zůstane přilepené
na zmíněné plastové fólii
. Laminované sklo si patentoval v roce 1903 Édouard Bénédictus, ale v autech se zprvu nepoužívalo. Teprve kolem roku 1936 použila americká firma DuPont PVB fólii jako pojivo dvou skleněných tabulí čelního autoskla.

Jednodušší, tvrzené sklo používají výrobci na boční a zadní skla. Výroba probíhá za vysokých teplot. Tabule se nejprve pořádně zahřeje a pak prudce zchladí vzduchem. Ve skle proběhnou změny,
které zajistí speciální efekt: při nárazu se sklo sice rozpadne, ale na malé neostré kousky.
Laminované a tvrzené autosklo se recyklují trochu jinak. Jak asi tušíte, cesta tvrzeného je o něco jednodušší.

Jak recyklace autoskla probíhá?

Jak bylo řečeno, všechno začíná pečlivým tříděním. Hrubé skleněné střepy projdou předdrtičem
s magnetickou separací kovových částí. Tady by měly zůstat držáky zrcátek nebo zbytky rámování. Hrubé nečistoty se pak odstraňují na lince ručně. Materiál projde ještě několika speciálními zařízeními s čidly
a optickými separátory.

Nejsložitější operací je pochopitelně odstranění PVB fólie. Cest je několik. Skleněné střepy se rozdrtí
na malé kousky a pak oddrolí v třídičkách. Plast se odděluje také pomocí tepla nebo si recyklátoři vypomáhají chemikáliemi.

Na konci procesu se skleněný granulát různých velikostí znovu přečistí od zbytků plastu, kovu a prachu. Skleněná drť může putovat k dalšímu použití. Čím je surovina čistší, tím má vyšší cenu.

V autě už ho nepotkáte

Oprava čelního skla je výrazně levnější. Někdy se ale výměně nevyhneme.
Oprava čelního skla je výrazně levnější. Někdy se ale výměně nevyhneme.

Recyklované autodíl se už do výroby čelního skla nepodívá,
protože tyto výrobky pochopitelně podléhají nesmírně přísným normám bezpečnosti. Přesto jde o významný produkt s širokým využitím. Vaše staré autosklo slouží například jako:

  • sklenice s okurkami nebo okenní tabule
  • ve stavebnictví jako příměs do betonu
    a asfaltu, lehké plnivo pro odlehčené konstrukce či součást izolačních materiálů
  • skleněná cihla, obklad nebo dekorace
  • filtrační materiál či brusná pasta
  • sklokeramická deska vašeho sporáku

Plastová fólie oddělená z laminovaných skel se také recykluje. Tónovaná skla zase využívá Stavební fakulta VUT v Brně za účelem výzkumu stavebních hmot a dílců například na výrobu spékaných obkladů.

Recyklace: drahá, ale potřebná

Automobilový průmysl vyprodukuje ročně miliony tun odpadu. Vyhozená autoskla bychom mohli prostě skládkovat, ale plýtvali bychom cennými materiály a zároveň bychom riskovali nesmírnou ekologickou zátěž životního prostředí. Proto se tyto komponenty recyklují, ačkoliv to něco stojí.

Argumenty pro znovupoužití těchto autodílů:

  • šetří přírodní zdroje, tedy křemen, sodu a vápenec – základní suroviny pro výrobu skla,
  • snižuje se množství odpadu na skládkách,
  • nevznikají emise CO₂ při výrobě nového skla,
  • recyklát se dá znovu použít třeba ve stavebnictví.

Stále ale platí, že oprava čelního skla, či jiného kousku z vašeho vozu, je lepší a levnější volbou.
Jak pro vás, tak pro světového hospodářství.

 

Výměna, nebo oprava čelního skla scelením?

V současnosti přemýšlí ekologicky také pojišťovny. Zatímco u výměny se počítá se spoluúčastí, oprava čelního skla scelením může být zcela zdarma. Povinné ručení s pojištěním skel totiž nezřídka umožňuje žádat o pojistné plnění v plné výši.  Pokud tedy máte možnost, oprava čelního skla scelením
je jasná volba. Na pobočkách Autosklo Team je oprava hotová do hodiny a základní cena opravy začíná na 1210 Kč včetně DPH.

 

 

 

líbíl se vám článek?

Share on facebook
Sdílet na Facebook
Share on twitter
Sdílet na Twitter
Share on linkedin
Sdílet na Linkdin
Share on email
Sdílet Emailem

domluvte si s námi schůzku

najdete nás v 7 městech